Razvojni tok dece sa autizmom je disharmoničan sa kvalitativnim i kvantitativnim odstupanjima u pojedinim razvojnim funkcijama.

Razvojni period do 1. godine

Autistično odojče   Zdravo odojče
Izostaje Osmeh Na majčin osmeh odgovara osmehom
Izostaje Kontakt očima Uspostavlja
Krut Mišićni tonus Prati tonus mišića majke tokom maženja
Izostaje Reakcija na roditelja Prisutna
Izostaje Odgovor na poziv Prisutan
Intenzivna reakcija – dete se teško umiri Osujećenje Burna reakcija, dete se lako umiri
Nerazvijena Vokalizacija Prisutna
Nerazvijena Gestikulacija Prisutna
Opire se, voli rutinu Promene Prilagođava se
Poremećen San Postoji ritam
Poremećena Ishrana Uobročen
Ne odaziva se Poziv po imenu Odaziva se

Razvojni period do 2. godine

Autistično dete   Zdravo dete
Ne govori ili stalno govori Govor Spaja 2 reči
Vodi roditelja za ruku Kažiprst – pokazni gest Upire u željeni predmet
Tantrumi – nekontrolisani izlivi besa Reakcija besa Postoje. deca se umire
Autoagresija, izražena agresija prema drugima Agresija Otpor, razdražljivost
Lepršanje rukama, griženje i uvrtanje ruku, ljuljanje napred-nazad Ponašanje Adekvatno. socijalno prihvatljivo
Samo se igra, ponavlja istu igru sa istim igračkama duže vreme Igra Inicira igru sa drugima, menja aktivnost

Predškolski uzrast

Autistično dete   Zdravo dete
Ne ljube se, ne maze se Odnos sa roditeljima Ljube se, maze se
Razume i ispunjava jednostavne zahteve Razumevanje govora Razume i ispunjava složene zahteve
Nije razvijena Socijalna interakcija Razvijena
Ograničena, rigidno ponavljanje Igra Kreativna i raznovrsna

Školski uzrast

Autistčno dete   Zdravo dete
Povlače se, nemaju prijatelje, ne sarađuju, nemaju empatiju za druge Socijalni odnosi Društveni, imaju veliki broj prijatelja, sarađuju
Čudne i neodgovarajuće Socijalne reakcije Adekvatne
Govore osobi a ne sa osobom, govore u trećem licu Govor U funkciji komunikacije, govore u prvom licu, koriste zamenicu „Ja“
Ritualne, prekid izaziva uznemirenost Aktivnosti Raznovrsne

Adolescenti

Autistični   Zdravi
Savladali su gramatička pravila, problem sa apstraktnim pojmovima Govor U rečenicama, adekvatna gramatilka struktura
Shvataju da im je ponašanje drugačije i svesno ulažu napor da se ponašaju na odgovarajuć način Ponašanje Adekvatno

 

Dobri prognostički znaci su:

  1. IQ iznad 60
  2. Govor u funkciji komunikacije do 5. godine života
  3. Ne javljaju se konvulzije

 

Kao i svaka osoba i svaka osoba sa autizmom je jedinstvena. U skladu sa tim važno je uraditi procenu razvoja u cilju prilagođavanja tretmana svakom detetu.

Nakon saznavanja da dete ima autizam, mogu da nastanu različiti problemi u komunikaciji i odnosima među bračnim partnerima. Rešenje može da bude pozitivno i negativno. Pozitivano rešenje je u porodicama koje su funkcionalne, gde je dobar odnos među bračnim partnerima te imaju kapaciteta za suočavanje i prihvatanje situacija, u takvim porodicama dete sa autizmom poveže članove, podstakne porodicu na interakciju u zajedničkim iskustvima  te  im da mogućnost pozitivnih uloga. Negativano rešenje ( neprihvatanje,  konflikti, razvod…) je u situacijama: kada se jedan član u porodici automatski okrivljuje za sve, ekstremi autoriteta i zavisnosti, dvosmisleni stilovi komunikacije, porodične tajne, zadovoljenje jedne osobe kroz bolest druge osobe.

Naročito je važno ukoliko u porodici ima još dece, voditi računa o  njima. Kod braća/sestara može da dođe do promena u ponašanju. Mogu da budu: razdražljiva, da se povlače iz socijalne sredine, ljubomorna, da imaju osećaj krivice, da popuste u učenju, da se osećaju zanemareno.

“Nemojte misliti da se iza autizma krije neko drugo, bolje dete. Ovo je vaše dete. Volite dete pred sobom. Podstaknite njegove snage, proslavite njegova osećanja i poboljšajte njegove slabosti, kao što biste to učinili sa bilo kojim detetom. “ – Claire Scovell LaZebnik (Američka književnica, majka 4 dece od kojih je jedno dete sa autizmom)

 

Autor teksta:

Maja Pisarić
Master psiholog i specijalista medicinske psihologije